У Херсоні обурюються введенню нових тарифів за проїзд у громадському транспорті

19 серпня заступник міського голови Ігоря Колихаєва Юрій Стельмашенко повідомив про підняття цін за проїзд у громадському транспорті з 25 серпня. Тож, відсьогодні перевізники Херсона перейшли на новий тариф: маломісткі “маршрутки” –  6 грн, багатомісткі та середньої місткості – 8 грн, тролейбуси 5 грн. Херсонці обурені – у соціальних мережах міській владі дорікають поганим станом громадського транспорту і необґрунтованому підняттю вартості проїзду. Між тим, у міськраді запевняють – вартість проїзду у громадському транспорті Херсона одна з найнижчих в Україні. Там зібрали найрозповсюдженіші запитання містян і надали таку відповідь:

1. Стан “маршруток” жахливий. За що платити 8 грн?
Вартість проїзду 8 грн стосується тільки 20% транспортних засобів – автобусів середньої та великої місткості (умовно, дводверні автобуси). По-перше, стан таких автобусів хороший, окрім того, частина з них абсолютно нові. По-друге, затрати на перевезення у великих автобусах більші, ніж на маленьких, тому й вартість проїзду у них вища.

2. Стан “маршруток” все одно жахливий.
Справедливості заради – не у всіх. Якщо перевізник придбав новий автобус і дбає про його стан, то херсонці таким транспортним засобом користуються із задоволенням. Але на жаль більшість маломістких автобусів дійсно знаходяться у непривабливому стані. Для того, щоб ситуація змінилася потрібні нові автобуси. І знову “на жаль” ні приватні перевізники, ні комунальне підприємство не мають змоги швидко оновити свої автопарки, адже для цього потрібні значні кошти. Ці кошти можна отримати або з прибутку, або взяти у кредит.

3. В інших містах України тарифи на міський транспорт менші.
Вартість проїзду у громадському транспорті Херсона одна з найнижчих в Україні. Більшість українських міст переглянули тарифи у період із січня по червень поточного року. До прикладу:

7 грн в автобусах сплачують у Тернополі, Миколаєві, Чернівцях, Одесі, Сумах Черкасах Кропивницькому та у Запоріжжі;

8 грн – у Полтаві, Житомирі, Хмельницькому, Івано-Франківську, Рівному, Запоріжжі;

10 у Львові та Вінниці;

6 грн у вищезгаданих Тернополі, Миколаєві, Івано-Франківську, Кропивницьку та Чернігові. Тобто, різні автобуси – різна вартість проїзду.
Стосовно тролейбусів ситуація така:

4 грн сплачують за проїзд у Сумах та Івано-Франківську;

5 – у Тернополі, Чернівцях, Хмельницькому, Одесі, Черкасах, Чернігові та Кропивницьку;

6 – у Вінниці, Полтаві, Житомирі, Миколаєві, Запоріжжі, вищезгаданих Хмельницькому та Івано-Франківську;

7 грн коштує проїзд у Вінниці, 8 – у Рівному, 9-10 у Львові.

Порівняйте: у Херсоні пропонується 8 грн за проїзд у багатомістких автобусах, 6 грн – у маломістких, проїзд у тролейбусі – 5 грн.

Насправді за економічним обґрунтуванням вартість проїзду у тролейбусі вийшла 6 грн, але для зручності містян вирішили встановити 5 грн. Тобто, навіть після підвищення тарифів, вартість проїзду у Херсоні залишиться однією з найдешевших в Україні, а міська влада стежитиме, щоб і надалі громадський транспорт міста залишався лояльним до пасажирів.
Востаннє тарифи на проїзд у тролейбусах Херсона підвищували у жовтні 2017 року, в автобусах – у листопаді 2018. За цих 3-4 роки змінилися тарифи буквально на все. І це вже відповідь на наступне розповсюджене запитання:

4. Які підстави для підняття цін за проїзд?
Підвищення вартості проїзду пов’язане зі зростанням цін на пальне, запчастини, змісту гаражного господарства, зі збільшенням зарплати працівникам. Підвищення цін диктує підвищення тарифів на перевезення. Окрім цього, питання тісно пов’язане з попереднім, що стосується стану маршрутного транспорту і закупівлею нових автобусів: якщо підприємства не отримуватимуть прибуток, їм не буде за що оновлювати автопарк, а від цього залежить розвиток комунального транспорту. Якщо сфера міських пасажирських перевезень не розвиватиметься, ми опинимося у дуже неприємній ситуації – “маршрутки” зношуватимуться й далі, а нових автобусів придбати не буде за що.

5. В інших містах комунальних перевізників дотують з місцевого бюджету.
У Херсоні теж комунальні підприємства-перевізники дотуються з міського бюджету. КП “Херсонелектротранс” у 2021 році отримав з бюджету 72 млн грн дотацій – на зарплату та електроенергію. І не забуваємо, що цим видом транспорту користується і буде користуватися 16 категорій пільговиків. КП “ХКТС” дотацій не отримує, але й з поточними витратами не справляється, тому звертається до міськради за допомогою, наприклад, у виплаті заробітної плати. Підняття тарифу дасть змогу зменшити суму дотації та використовувати кошти на інші соціально важливі потреби.
Якщо тарифи підвищаться – ситуація у сфері міських перевезень має змінитися: заробітна плата водіям та обслуговчому персоналу має зрости, і це зацікавить досвідчених водіїв, які прийдуть працювати на нові автобуси; збільшиться кількість рухомого складу комунального автопарку; покращиться комфортність і безпека пасажирських перевезень. Міський голова вимагає від усіх підприємств-перевізників надання послуг високої якості й особисто контролюватиме ситуацію з громадським транспортом.

Не відповіли чиновники тільки на запитання, чому при піднятті тарифів не дотримувалися процедури? Рішення про підвищення тарифів на проїзд було прийняте з порушенням регуляторної політики, оминаючи громадські слухання з обґрунтуванням підвищення тарифів і калькуляцією, відповідно до якої запропонують встановити новий тариф. Відтак, до суду був поданий позов з вимогою скасувати рішення виконкому. У міськраді запевняють – 26 серпня у друкованих виданнях  оприлюднять інформація про початок перегляду регуляторного акту щодо вартості проїзду у громадському транспорті, а априкінці вересня відбудуться публічні громадські обговорення, що стосуватимуться проєкту рішення вартості проїзду у громадському транспорті міста. Щоправда, водії громадського транспорту вже перевозять пасажирів за новими тарифами.

Фото ілюстративне

Поширити